Jukka Pitkänen Terveystalon työterveyshuollon ylilääkäriksi

Työterveyshuollon erikoislääkäri, lääketieteen tohtori Jukka Pitkänen on nimitetty Terveystalon työterveyshuollon ylilääkäriksi 18.1.2021 alkaen. Pitkänen vastaa Terveystalon lääketieteellisestä laadusta työterveyspalveluiden osalta. Painopiste tehtävässä on työterveyspalveluiden uudistamisessa laadun ja vaikuttavuuden näkökulmasta. Pitkänen on Terveystalon Yritysterveyden johtoryhmän jäsen ja raportoi tehtävässään johtaja Marja-Leena Tuomolalle.

Jukka Pitkänen toimii tällä hetkellä Finla Työterveyden vastaavana työterveyslääkärinä. Tätä ennen Pitkänen toimi Heltin johtavana työterveyslääkärinä ja lääketieteellisenä johtajana 2016-2020 ja vuosina 2003-2016 hän toimi eri tehtävissä Pihlajalinnassa, joista viimeisimpänä aluejohtajana.

– Olen erittäin innoissani tästä mahdollisuudesta liittyä Terveystalon Yritysterveyden tiimiin. Tämä ylilääkärin tehtävä on todellinen näköalapaikka paitsi työterveyspalveluihin, myös merkittävään osaan suomalaista työelämää. Keskeisiksi tavoitteiksi nostaisin vaikuttavuusperusteisen terveydenhuollon periaatteiden tuomisen työterveyspalveluiden johtamiseen. Näen tärkeänä, että pystymme tuottamaan palveluillamme merkittävää lisäarvoa niin yritys-, kuin henkilöasiakkaillemme, lisääntyneen terveyden ja hyvinvoinnin muodossa. Meneillään olevan rahoitusjärjestelmän murroksen myötä kustannusvaikuttavuuden ja datapohjaisen johtamisen merkitys korostuu entisestään. Tätä taustaa vasten vahvistamme edelleen digitaalisten ja etäpalveluiden roolia työterveyshuollossa, kertoo Jukka Pitkänen.

– Toivotan Jukan lämpimästi tervetulleeksi Terveystaloon. Terveystalo on Suomen johtava työterveyspalveluiden tarjoaja ja on hienoa saada Jukka uudistamaan työterveyspalveluitamme ja moniammatillisten tiimiemme johtamista yhdessä muiden työterveyden ammattilaistemme kanssa sanoo Marja-Leena Tuomola.

Jukka Pitkänen on valmistunut työterveyshuollon erikoislääkäriksi 2012 Tampereen yliopistosta, valmistunut lääketieteen tohtoriksi molekyylilääketieteestä 2005 Tampereen yliopistosta ja sitä ennen vuonna 2003 valmistunut lääketieteen lisensiaatiksi Tampereen yliopistosta.