Siun sote ja Terveystalo turvaamaan palvelukoti Viherlaakson ja Viherpihan toiminnan jatkuvuutta

Siun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä

Siun sote ja Terveystalo turvaavat Rääkkylässä sijaitsevien palvelukoti Viherlaakson ja Viherpihan toiminnan jatkuvuuden toistaiseksi, Itä-Suomen aluehallintoviraston keskeytettyä Rääkkylän Suojakotiyhdistys ry:n toiminnan kyseisissä palvelukodeissa.

– Varmistamme yhdessä Terveystalon kanssa, että yksiköiden toiminnan, asukkaiden palvelujen sekä henkilökunnan työsuhteiden jatkuvuus turvataan tässä akuutissa tilanteessa, kertoo toimialuejohtaja Eija Rieppo Siun soten ikäihmisten palveluista.

Palvelukotien toiminnan johtovastuu on siirtynyt toistaiseksi Suojakotiyhdistykseltä Siun sotelle, joka on nimennyt yksiköihin vastuullisen palveluesimiehen jo viime viikolla. Rääkkylässä sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajana toimiva Terveystalo puolestaan nimeää yksiköihin sairaanhoitajan ja vastaa yksiköiden riittävistä lääkäripalveluista. Nämä järjestelyt ovat voimassa lokakuun loppuun saakka ja jatko suunnitellaan aluehallintoviraston päätösten mukaisesti.

Palvelukoti Viherlaaksossa ja Viherpihassa asuu sekä ikäihmisiä että kehitysvammaisia asiakkaita. Palvelukoteja on ylläpitänyt Rääkkylän Suojakotiyhdistys ry. Asukkaita palvelukodeissa on tällä hetkellä yhteensä 28.

Itä-Suomen aluehallintovirasto keskeytti Suojakotiyhdistys ry:n toiminnan asumispalvelujen osalta suullisella ilmoituksellaan 10.7.2020 alkaen ja antoi asiasta kirjallisen päätöksen 13.7.2020. Itä-Suomen aluehallintovirasto on tiedottanut päätöksestä tänään 15.7.2020.

Rääkkylän Suojakotiyhdistys ry on ollut asiakkaisiin yhteydessä tilanteen johdosta. Asukkaiden ja omaisten tiedusteluihin vastaavat Henna Heiskanen (ikäihmisten palvelut) puh. 013 330 6286 ja Tellervo Halttunen (vammaispalvelut) puh. 013 330 5307.

Lisätietoja medialle:

Toimialuejohtaja Eija Rieppo, ikäihmisten palvelut, Siun sote, eija.rieppo@siunsote.fi, puh. 013 330 4510

Johtaja Kirsi Pitkälä, Terveystalo, kirsi.pitkala@terveystalo.com, puh. 040 0184 152