Terveystalo vastaa jatkossa Päivystysapu 116117 -palvelusta Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella

Terveystalo tuottaa Päivystysapu 116117 -palvelun Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirille (PPSHP) 1.1.2022 alkaen. Palvelun sisältö tai puhelinnumero eivät muutu, vaikka palveluntuottaja vaihtuu. Puhelinpalvelun lisäksi Päivystysapuun saa jatkossa yhteyden myös chatin välityksellä sekä Omaolo-oirearvioiden kautta.

Päivystysapu 116117 on valtakunnallinen sairaanhoitopiirien järjestämä neuvonta- ja ohjauspalvelu, jossa terveydenhuollon ammattilaiset vastaavat ympäri vuorokauden. Palvelusta voi kysyä neuvoja äkillisiin, päivystyksellisiin sosiaalisiin ja terveydellisiin ongelmiin oman terveysaseman ollessa suljettuna. Hätätilanteissa tulee aina soittaa hätänumeroon 112.

PPSHP on valinnut Terveystalon kumppanikseen tuottamaan Päivystysapu 116117 -palvelun vuodenvaihteesta alkaen.

– Olemme toimineet PPSHP:n kumppanina jo vuosia ja meistä on hienoa päästä laajentamaan yhteistyötä päivystysavun piiriin. Terveystalolla on entuudestaan vankka kokemus keskitetystä hoidon tarpeen arvioinnista, joten olemme iloisia voidessamme tuoda tämän osaamisen myös Päivystysapu 116117 -palveluun, kertoo Terveystalon julkisten etä- ja digipalveluiden johtaja Johan Sanmark.

Puhelinpalveluun vastaavat jatkossa Terveystalon koulutetut sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, mutta itse palvelu pysyy samanlaisena kuin tähänkin asti.

– Päivystysapu 116117 palvelee ihmisiä tilanteissa, joissa heillä on jokin kiireellinen huoli tai ongelma, joten on erittäin tärkeää, että ammattilaisen apu on nopeasti saatavilla. Kaikki toimintamme perustuu yhtenäisiin, valtakunnallisiin kiireellisen hoidon perusteisiin, joten asiakkaan näkökulmasta toiminta jatkuu täysin kuten tähänkin asti, Sanmark kuvaa.

Terveystalon ammattilaiset työskentelevät PPSHP:n tietojärjestelmissä. PPSHP ja Terveystalo ovat tehneet sopimuksen palveluiden tuottamisesta ajalla 1.1.2022–31.12.2023. Sopimus sisältää lisäksi kahden vuoden option.